Het voorjaar staat weer voor de deur. Heerlijk moment om weer nieuwe plannen te maken en nieuwe doelen te stellen. Wij geven je 6 goede tips om mee te starten!

Elke dag bewegen

Het is goed om elke dag aan je lichaam te werken. Het is voor je lijf belangrijk dat je elke dag beweegt. En je hoeft echt niet elke dag in de sportschool met gewichten te sjouwen of kilometers hard te lopen. Loop bijvoorbeeld elke ochtend een klein rondje, ga op de fiets naar de supermarkt of neem de trap in plaats van de lift. Zo geef je je lichaam dagelijks een gezonde dosis inspanning.

Een eetplanning maken

Wil jij gezonder eten? Dit gaat een stuk makkelijker als je een eetplanning maakt. Je maakt een planning voor een hele week en schrijft alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) op. Zo weet je precies wat je de hele week gaat eten. Dit bespaart je tijd, geld (je doet minder vaak kleine boodschappen) en zorgt ervoor dat je minder snel neigt naar iets ongezonds.

Een sportmaatje zoeken

In je eentje sporten kan soms best saai zijn. Zoek daarom een sportmaatje waarmee je samen naar de sportschool kunt, dat rondje hard kunt lopen of naar dat yogaklasje gaat. Met z’n tweeën is het veel gezelliger en je hebt direct een stok achter de deur. Want zeg een ‘sportdate’ maar eens af als je weet dat er iemand op je wacht! 

Stoppen met slechte gewoontes

Rook of drink jij regelmatig? Of heb je een andere slechte gewoonte? Januari is hét moment om hier afscheid van te nemen. Zie het als een schone lei. Je kunt weer helemaal opnieuw beginnen. Fijn toch? Onthoud wel dat je best een keer een glaasje wijn mag of een lekker patatje mayo. Zondigen mag, maar doe het wel met mate.

Minder stressen

Stress is ontzettend slecht voor je lichaam. Door stress maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan, waardoor het makkelijker vet vasthoudt. Vermijd stress dus zoveel mogelijk. Plan vaker een momentje me-time in en doe dingen die je helpen ontspannen (een heerlijk warm bad, een lekkere maaltijd koken, een dagje sauna… bedenk het maar!).

Mindset positief veranderen

Wil je afvallen? Werk dan ook aan een gezonde mindset. Het is belangrijk om denkpatronen te herkennen en bewust te worden van je onbewuste gedachten. Hoe vaak hoor jij een stemmetje in je hoofd dat zegt ‘dat koekje heb je nu écht verdient’. En hoe vaak grijp je naar de snoeptrommel zonder dat je hier bewust over hebt nagedacht?

Welke goede voornemens heb jij voor de lente? Stel realistische doelen, weet waarom je die doelen stelt en wees niet ál te streng voor jezelf. Zo houd je ze een stuk makkelijker vol!

Liefs,

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *