Nog even snel boodschappen doen, de vaatwasser uitruimen en snel de kinderen naar school. Daarna snel nog dat pakketje afgeven, je mails beantwoorden, die ene deadline halen en dan zul je zien dat die vergadering vanmiddag toch uitloopt. Herkenbaar?

Stress maakt niet dik, maar…

Stress is een bekend fenomeen in het dagelijks leven. Of je nu studeert, werkt, fulltime moeder bent of de boodschappen thuis laat bezorgen. De huidige maatschappij weet op bijna iedereen een bepaalde druk te leggen. Soms lijkt het alsof je gewicht toeneemt wanneer je het drukker hebt. Maar klopt dat wel? Kun je dik worden van stress?

Nee, je kunt niet dik worden van stress zelf. Toch zijn gewichtstoename en stress onlosmakelijk met elkaar verbonden. Stress is het gevoel dat je wordt opgejaagd, nog veel moet doen, te weinig tijd hebt voor al je taken en je geen moment rust krijgt. Wanneer je last hebt van stress, komt er een stresshormoon vrij in je lichaam, cortisol. Cortisol staat bekend om het vergroten van je hongergevoel. Wanneer je dus veel stress hebt, krijg je een grotere eetlust. En tot overmaat van ramp zorgt die hoeveelheid cortisol er ook voor dat je schildklieren langzamer gaan werken. Je stofwisseling verloopt minder snel en dus kom je, samen met je grotere eetlust, aan.

Gemakzucht

Geen zin meer om te koken, even snel iets onderweg halen, comfortfood of een snelle hap. Dáár zijn de boosdoeners als we antwoord willen geven op de vraag of stress een dikmaker is. Ik vertelde al dat de stresshormonen in je lichaam zorgen dat je meer eetlust hebt, maar als je dan ook nog eens door je drukke planning, volle hoofd en vermoeide lichaam geen tijd meer kan maken om gezond te koken of grijpt naar ongezonde tussendoortjes, dán is stress bij uitstek de reden waardoor je aankomt. Je geeft toe aan je lichaam.

Aanpakken

Er zijn twee manieren om het aankomen door stress tegen te gaan. Allereerst het is belangrijk om een gezond voedingspatroon te hebben én te behouden. Zorg voor gezonde gestructureerde maaltijden ondanks dat je het druk hebt. Je kunt zorgen dat je al wat grotere porties hebt gemaakt, vries het in en je hebt de avond zelf minder werk. Zorg voor gezonde tussendoortjes, drink voldoende water en laat je niet verleiden door de waan van de dag.

Maar het is natuurlijk nog belangrijker om het stressniveau in je leven te verlagen. Stresshormonen zijn ongezond voor je lichaam en geest. Veel mensen functioneren goed bij een drukke agenda, maar niemand houdt van stress. Naast dat je nu dus weet dat je wel degelijk kan aankomen als je stress hebt, kan ik je garanderen dat je humeur en sociale contacten er ook niet beter van worden. Zorg dus goed voor jezelf én je lichaam en pak die stress aan!

Liefs,

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *